Fitness Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královehradecký Liberecký Moravskoslezký Olomoucký Sport Z domova Zajímavosti Zdravotnictví Zprávy podle krajů

OSOBNÍ TRENÉR – FITNESS: Ketomix – ketonová (bílkovinová) dieta, která zaručeně funguje. Nebo ne?

ČESKO – Na stránkách Ketomixu se dočtete následující informace:

Ketonová dieta se někdy může skrývat i pod jiným pojmenováním. Mluví se o ní také jako o bílkovinné, proteinové či bezsacharidové. Z druhého názvu vyplývá, jaký je její hlavní princip. Zvýšený příjem bílkovin, a naopak vyloučení sacharidů z jídelníčku. Tato dieta je vhodná, pokud chcete rychle a efektivně zhubnout, ale zároveň nechcete své tělo vystavit riziku, že mu budou chybět potřebné vitamíny, minerály a ostatní živiny.

A realita?

Proteinová omeleta (320 gr za 526,- Kč) – 1 porce 32 gramů; cena jedné porce tedy 52,60,- Kč složená (mimo jiné) zejména ze sušeného bílku, sojové mouky, rýžové mouky, na jednu porci 8 gr sacharidů (tedy plná čtvrtina jsou cukry). Bílkovin obsahuje 13 gramů.

Přátelé, pokud si uděláte omeletu ze dvou vajec, které koupíte cca za 8,- Kč, máte hmotnost potraviny cca 100 gramů, získáte z něj 12 gr bílkoviny a necelý 1 gramu sacharidů, přičemž bílkovina z vajíčka je nejkvalitnější možná. Její využitelnost (biologická hodnota) je označována hodnotou 100 a všechny ostatní zdroje bílkovin jsou horší.

Skutečně chcete mít instantní stravu po celý den?

Opravdu věříte jídlu v prášku? Vejce v prášku? Polévka v prášku? Pokud je doplněk stravy v práškové formě, může se jednat o produkty typu protein, BCAA aminokyseliny apod. Ale určitě ne hlavní jídla dne. Nehledě na skutečnost, že práškovou stravou enormně snížíte kalorický příjem, zhubnete třeba 10 kg za 6-8 týdnů, ale jakmile se vrátíte k normální stravě, kila máte okamžitě zpátky a jako prémii velmi pravděpodobně i nějaká navíc.

Jak tedy zhubnout zdravě a trvale?

Jedinou správnou, a hlavně dlouhodobě udržitelnou cestou je vyvážený jídelníček, postavený na opravdových jídlech – např.: vejce, šunka, maso, tvaroh, rýže, těstoviny, brambory, ořechy, avokádo, oleje, zelenina a ovoce.

Pokud zvolíte opravdové jídlo a konzumujete jej ve vhodném množství, dosáhnete sice pomalejšího úbytku tělesného tuku, ale tento úbytek bude trvalý a dlouhodobě udržitelný. Takový jídelníček už není dieta, ale životní styl a občas si můžete dát bez výčitek i nějakou sladkost nebo třeba pizzu. Na jídle v prášku dlouho nevydržíte.

Autor: Bc. Zdeněk Drexler
osobní trenér

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz