+-
Auto-Moto Cestování Doprava Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královehradecký Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha Středočeský Ústecký Vysočina Z domova Zajímavosti Zlínský Zprávy podle krajů

RADY MOTORISTUM: Pomoc při startování při vybité baterii

ČESKÁ REPUBLIKAČas od času se stává, že řidič přijde ke svému vozu, nasedne a nemůže nastartovat. Je to nepříjemná situace, kterou určitě nikdo z nás zažít nechce, ale vyhnout se jí prostě nejde.

Často, především v zimních měsících, to má na svědomí vybitá autobaterie. Máte různé možnosti, co v takové chvíli dělat, pokud však tento vůz opravdu nutně potřebujete, nejlepší je, když s pomocí dalšího automobilu ten váš probudíte znovu k životu za použití startovacích kabelů.

Při startování pomocí kabelů je důležitý správný postup, jinak může dojít ke zkratu, zničení akumulátorů nebo dokonce k úrazu. Červený kabel je třeba připojit na plusové póly akumulátorů obou vozidel. Černý kabel pak na kostru (kovovou část karoserie) nepojízdného vozidla a na minusový pól akumulátoru u pojízdného vozidla. Až poté nastartujte motor u pomocného vozidla a držte ho chvíli ve vyšších otáčkách. Poté zkuste současně nastartovat vozidlo s vybitým akumulátorem. Buďte trpěliví, ne vždy se to podaří na první pokus.

Autobaterii byste po takové příhodě měli dobít alespoň jednou hodinou jízdy. Jestliže příčina vybití autobaterie spočívá například v zapnutém rádiu nebo zapomenutí rozsvícených světel, stačí ji správně dobít a měla by fungovat bez problémů. V případě, že má již pár let provozu za sebou a vybila se bez zjevné příčiny, rychle byste měli začít přemýšlet o tom, jak vybrat novou autobaterii.

Používejte kvalitní kabely

Při koupi startovacích kabelů si zkontrolujte, jaký průřez mají. Nezřídka se setkáte se startovacími kabely, které mají nedostatečný průřez a je s nimi nemožné automobil nastartovat. Pro startování benzínových motorů se doporučuje průřez alespoň 16 mm 2, pro vznětové, případně benzínové motory s větším zdvihovým objem, pak kabel s průřezem minimálně 25 mm 2. Doporučené průřezy jsou udané čistě pro kabely bez gumové či plastové izolace, takže pokud kabely vypadají na první pohled silné, ještě to neznamená, že jsou opravdu kvalitní. Pod izolací se může skrývat kabel s nedostatečným průřezem.

Vůz neroztlačujte

Pokud máte automobil vybavený katalyzátorem a vstřikováním paliva, nesnažte se ho roztlačit nebo roztáhnout. Před nastartováním motoru se totiž do katalyzátoru může dostat nespálené palivo, které po nastartování katalyzátor vypálí, a tím pádem zničí. U motorů, které mají rozvodový řemenem je riziko, že se řemen poškodí, dojde k jeho přeskočení a ventily se pak „potkají“ s pístem, což vyžaduje drahou opravu v servisu oproti koupi pouze nové autobaterie.

Nezapomeňte

Při nabíjení může z autobaterie unikat vodík, který je hořlavý a se vzduchem tvoří výbušnou směs, proto se při nabíjení k vozu nepřibližujte s ohněm nebo třeba i pouhou cigaretou. Dávejte si také pozor na to, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly a také svorky, které jsou připojené na kladné póly, se nesmí dotknout kostry.

Pokud používáte váš automobil převážně jako městský dopravní prostředek, je dobré autobaterii pravidelně dobíjet pomocí nabíječky, vyhnete se tak jejímu vybití a nebudete muset řešit zbytečné problémy. Navíc pokud není autobaterie zcela nabitá, postupně ztrácí svou kapacitu a bude nutná její dřívější výměna.

zdroj: Besip

Autor: Tomáš Pitterling

Tomáš Pitterling
Ředitel redakce tomas.pitterling@jvpress.cz

Napsat komentář