ČESKÁ REPUBLIKA – Školáci si napříč republikou postupně užijí týdenní jarní prázdniny. Letos začaly 5. února například pro žáky z Praha 1 až 5, Brna, Domažlic, Karviné či Loun. Jako poslední čeká volno v týdnu od 12. do 18. března chlapce a děvčata z Benešova, Rokycan, Českých Budějovic, Pardubic či Ostravy. O týden dříve si od školních povinností odpočinou děti z Mostecka. Vzhledem k ideálním podmínkám na horách v tuzemsku i zahraničí vyrazí mnoho potomků se svými rodiči na prázdninový pobyt právě tam. V drtivé většině auty. Instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek proto poradí, jak bezpečně přepravovat zavadla, zejména tedy lyže či snowboard.
Každý řidič by si podle něj měl uvědomit, že volně pohybující se předměty ve vozidle jsou velice nebezpečné. Například při nárazu v rychlosti 50 km za hodinu do pevné překážky se zvýší hmotnostní působení tělesa bezmála dvacetkrát.
„Kdo ale jezdí padesátikilometrovou rychlostí? Ve vyšší rychlosti pak vzroste hmotnostní působení tělesa ještě mnohem výrazněji. O to víc rozumím rakouské policii, že tvrdě postihuje volně ložené těžké nebo svým tvarem nebezpečné předměty ve voze, například právě lyže či lyžáky. Přistiženému řidiči hrozí pokuta až ve výši 500 eur,“ upozornil Kohoutek.
Existují různé způsoby jak lyže, lyžáky nebo snowboard v autě převážet. Řidič si může pomoci sklopením části zadních sedadel, vyjmutím vaku z opěradla uprostřed zadních sedadel či využitím střešních nosičů.
Při sklopení zadních sedaček jde jen o nejkratší část, největší plocha opěradel musí zůstat ve svislé poloze, aby zachytila při případném nárazu zavazadla v kufru. „Výbavu zafixujeme upínacími kurty, nebo různými druhy upevňovacích sítí. K nim můžeme přichytit nejen přilbu, ale i lyžáky. Lyže či snowboard je důležité stáhnout křížově, aby se nám svázané věci nemohly vyvléct z popruhů,“ upřesnil Kohoutek.
Vak ukrytý v opěradle prostředního zadního sedadla mají jen některá vozidla. Je určený právě pro přepravu lyží a snowboardu. „Je možné toto zařízení do vozu dodatečně namontovat, ale vždy doporučuji originál od výrobce. I zde je důležité, aby lyže i snowboard byly svázané. V případě, že v autě pojede víc lidí, není toto řešení příliš komfortní ani bezpečné,“ doplnil instruktor.
Naopak za nejbezpečnější způsob převážení lyžařského vybavení Kohoutek označil jeho upevnění na střešní nosič. Jediným záporem je pořizovací cena nosiče či střešního boxu. Je třeba také počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot. „Vždy bychom však měli preferovat bezpečnost, takže nešetřeme na nesprávném místě. I umístění nákladu na střeše auta se řídí svými pravidly. Lyže i snowboard vždy svazujeme k sobě, špičky lyží umístíme do protisměru jízdy,“ dodal.
Vyzkoušet si správné upevnění zavazadel mohou zájemci také na výcvikových plochách polygonu mosteckého autodromu. „Není problém rozšířit v případě zájmu praktickou část kurzů bezpečné jízdy právě o nácvik správného upevnění zavazadel. Každému rádi poradíme a upřesníme, jak nejlépe převážet různé předměty právě v jím používaném automobilu,“ nabízí instruktor.
Řidiči by neměli v žádném případě opomenout ani reflexní prvky. „V autě je nutné mít po ruce výstražné vesty. Pokud nás na veřejné komunikaci zastaví policie a pobídne nás k vystoupení z auta, musíme si nejprve obléci vestu. Například v Rakousku už takto nachytali spoustu řidičů, kteří opustili auto bez vesty. Pokuta je přitom stanovena na 50 eur. Pokud tedy povezete rodinné příslušníky či kamarády, mějte v autě schválený typ vesty pro každého z nich. A reflexní prvky používejte i při jízdě na lyžích. Chraňte zdraví a životy své i svých blízkých,“ apeluje Marek Kohoutek.
Autor: Jan Foukal