Auto-Moto Doprava Finance Kultura Politika Praha Složky IZS Technika Z domova Zajímavosti Zdravotnictví Zprávy podle krajů

ZAUJALO NÁS: Evakuační vozidlo a nový tahač pro modul Golem. Pražská záchranka má nové speciální vozy

PRAHA – Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy rozšířila svůj vozový park o dvojici nových speciálů. Jde o silnější tahač modulu pro hromadná naštěstí Golem a o prodlouženou verzi vozu Atego, která bude sloužit mimo jiné jako evakuační vozidlo pro kriticky nemocné pacienty z oddělení ARO a JIP. Záchranka rovněž představila inovaci ve vybavení inspektorských vozů, která vychází ze současné zahraniční praxe a usnadňuje dostupnost zdravotnického materiálu na místě zásahu.

Novinky ve výbavě posilují naši krizovou připravenost pro mimořádné události na území hlavního města, a ještě rozšiřují naše možnosti, jak v relativně krátkém čase můžeme zachránit zdraví a životy co největšího počtu pacientů,“ říká Petr Kolouch, ředitel ZZS HMP.

„Pražská záchranka stále hledá nové cesty ke zkvalitnění péče a k inovacím, přesně tak by měla záchranka v metropoli fungovat. Nové vybavení přináší Pražanům větší jistotu v tom, že jim bude poskytnuta skvělá přednemocniční péče i v případě hromadných neštěstí,“ uvádí Milena Johnová, radní pro oblast sociální politiky a zdravotnictví.

Zdravotnický modul Golem je světový unikát, který má ZZS HMP ve výbavě od roku 2006. Nový tahač tohoto modulu Mercedes Benz Actros 963-4-E s pohonem všech kol disponuje oproti svému předchůdci silnějším výkonem. To, vzhledem k vysoké hmotnosti návěsu, která dosahuje až 26 tun, usnadní dopravu modulu na hůře dostupná místa. Záchranná služba využívá Golem při událostech, které mají potenciál vysokého počtu zraněných, typicky jde o novoroční oslavy v centru města, sportovní či kulturní akce nebo demonstrace. Tento speciál po svém rozložení umožňuje zdravotníkům souběžně ošetřovat přímo na místě až 12 zraněných osob na lůžkách intenzivní péče.

Mercedes Benz Atego je už druhým speciálním vozidlem tohoto typu, kterým pražská záchranka disponuje. Prodloužená verze nového vozu dosahuje délky bezmála deseti metrů. Speciál se sklápěcí plošinou dokáže přepravit až 12 pacientů ležících na nosítkách nebo až tři pacienty na nemocničních lůžkách, a to včetně nezbytných přístrojů pro podporu životních funkcí pacientů z oddělení ARO nebo jednotek intenzivní péče.

Díky své kapacitě a vybavení může nové Atego sloužit jako evakuační vozidlo pro pacienty zdravotnických zařízení. Pořízením tohoto vozu reagujeme na potřeby, které pro tyto případy vyplynuly z dosavadních cvičení, která jsme ve spolupráci s pražskými nemocnicemi v posledních letech uskutečnili, i z reálné situace havárie vody v nemocnici IKEM v roce 2018,“ říká Petr Kolouch.

Zdravotníci mohou ve speciálu Atego rovněž poskytnout kyslíkovou terapii většímu počtu pacientů, vůz tedy bude mimo jiné zasahovat také u požárů. Do budoucna chce mít ZZS HMP tato vozidla rozmístěna tak, aby pokryla v krátkém čase co největší území hlavního města na obou březích Vltavy.

Oba nové vozy byly pořízeny z prostředků na krizovou připravenost. V případě tahače šlo o necelé čtyři miliony korun, pořizovací cena nového vozu Atego byla bezmála pět milionů. Výrobcem obou vozů je společnost Mercedez Benz, zdravotnická zástavba Atega pochází od společnosti Kov Velim.

Podle mezinárodních žebříčků patří Praha mezi šest nejbezpečnějších měst na světě. To nám dělá velkou radost, nechceme však usnout na vavřínech, a proto neustále investujeme do nového vybavení a nové techniky. V tomto roce bychom rádi ještě pořídili speciálně upravené sanitní vozy, které by mohly být nasazeny v případech výskytu epidemiologických infekčních onemocnění, jako je například koronavirus,“ uvedl náměstek primátora pro bezpečnost Petr Hlubuček.

Novinku ve výbavě mají také inspektorské vozy. Jde o závěsný systém obsahující zdravotnický materiál, který inspektor pomocí karabin připevní na střešní ližinu svého automobilu a následně po straně vozu rozbalí. Z takto připnutého, přehledně umístěného a jasně popsaného vybavení „v kapsáři“ si mohou záchranáři snadno a rychle doplnit potřebný zdravotnický materiál k ošetření pacientů například na místech s hromadným postižením osob. K naprosté většině těchto zásahů jsou vysíláni vedle záchranářských a lékařských posádek právě i inspektoři, kteří zpravidla bývají v centru těchto událostí se svými prostupnými osobními vozy jako první. Zde zastávají důležitou funkci vedoucího zdravotnické složky.

Takto vybavený velící vůz je navíc osazen světelným majákem s netradiční zelenou barvou, jež ho spolehlivě odliší od ostatních stojících vozů složek IZS se zapnutými výstražnými zařízeními, kterých bývá při podobných událostech na místě mnoho.

Omyvatelný a dezinfikovatelný závěsný systém je originálem, který pro vlastní potřebu vyvinula ZZS HMP. Prototyp je zatím v testovacím režimu umístěn v jednom inspektorském voze, pokud se v provozu osvědčí, záchranka ho rozšíří i na další vozidla.

Jde o inspiraci z mé vojenské zahraniční mise, která pomůže zrychlit dostupnost materiálu pro primární péči o zraněné na místě události s výskytem většího počtu zraněných a uspíšit následně jejich transport do zdravotnických zařízení,“ dodává Petr Kolouch.

Pražská záchranka by rovněž ráda požádala veřejnost o pomoc s výběrem jména pro nový vůz Atego. Pod příspěvkem na facebookových stránkách ZZS HMP mohou zájemci navrhovat jména, z nichž ta, která obdrží od ostatních uživatelů nejvíce kladných reakcí, mohou posloužit jako inspirace k výběru finální varianty.

TECHNICKÉ PODROBNOSTI VOZŮ

MERCEDES BENZ ACTROS 963-4-E

Číslo vozu u ZZS HMP: 107

Tahač návěsů se třemi nápravami a pohonem všech kol (6×6) a automatickým řazením převodovky. Výkon motoru je 390 kw.

  • Palivo – nafta motorová
  • Objem – 12 809 cm3
  • Barva – žlutá
  • Délka – 6 967 mm
  • Šířka – 2 500 mm
  • Výška 3 930 mm
  • Provozní hmotnost – 9 759 kg

MERCEDES BENZ ATEGO

Číslo vozu u ZZS HMP: 185

Vozidlo zvláštního určení, sloužící především jako vozidlo evakuační, s manuálním řazením převodovky a dvěma nápravami.

  • Palivo – nafta motorová
  • Objem – 5 132 cm3
  • Barva – žlutá
  • Délka – 9 810 mm
  • Šířka – 2 550 mm
  • Výška – 3 000 mm
  • Provozní hmotnost – 8 590 kg

Při evakuaci přepraví na lehátkách až 12 osob, případně tři osoby na nemocničních lůžkách. Vozidlo je vybaveno sklápěcí plošinou a umožňuje pacientům poskytovat rovněž kyslíkovou terapii.

Zdroj: ZZSHMP

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz

One Reply to “ZAUJALO NÁS: Evakuační vozidlo a nový tahač pro modul Golem. Pražská záchranka má nové speciální vozy

Napsat komentář