Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královehradecký Liberecký LZS Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha Složky Integrovaného Záchranného Systému Středočeský Technika Ústecký Vysočina Z domova Zajímavosti Zdravotnictví Zlínský Zprávy podle krajů ZZS

NA AKTUÁLNÍ TÉMA: Záchranáři po celém Česku dnes slaví svůj den národní tísňové linky 155


ČESKO – 15. květen je letos už pošesté v celé České republice dnem národní tísňové linky 155 zdravotnické záchranné služby. 

Datum 15. 5. je zvoleno symbolicky, s odkazem na zdravotnickou tísňovou linku 155, která představuje nejdůležitější pojítko mezi záchranáři a těmi, kdo potřebují pomoc. Operátoři, kteří obsluhují tísňovou linku, jsou vyškolení zdravotničtí záchranáři nebo zdravotní sestry se specializací. Připomeňme si, že v celé řadě jiných vyspělých zemí to není pravidlem. A právě proto jsou výsledky našich záchranných služeb jedny z nejlepších na světě, jsme na to právem hrdí. Díky propracovanému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika na světové špičce v poskytování laické resuscitace lidem postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost zcela zásadně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacienta.

Záchranné služby v České republice jsou zřizované v rámci jednotlivých krajů, aby jejich organizace mohla co nejlépe reagovat na regionální specifika. Po funkční stránce však v rámci IZS tvoří záchranné služby celek, který nerozlišuje hranice krajů. Hmatatelným důkazem je nejen každodenní mezikrajská spolupráce či společná cvičení, ale například i shodná podpora používání aplikace Záchranka. Česká republika je tak jedním z mála států na světě, který tento jednotný systém pro přesné přivolání pomoci provozuje.

Zdravotnické záchranné služby slaví Den linky 155. Dispečeři ročně přijmou přes 1,7 milionu tísňových volání

Každou minutu vyjedou v České republice na pomoc pacientům v průměru dva sanitní vozy. Na počátku naprosté většiny těchto výjezdů je volání na tísňovou linku 155. A právě Den linky 155 slaví zdravotnické záchranné služby už tuto středu, na kterou připadá symbolické datum 15. 5.

Den linky 155 je už tradiční příležitost, kdy vyzdvihnout vedle prevence a poskytování první pomoci také nasazení záchranářských a lékařských posádek v terénu i „neviditelnou“ práci operátorek a operátorů tísňové linky 155, kteří jsou prostřednictvím telefonu a rad udílených volajícím u událostí jako první zdravotníci.

Operátoři a operátorky ZZS MSK vedli v období uplynulého roku 390 000 hovorů, tedy přes tisíc denně. Na tísňových linkách ZZS přitom proběhlo přibližně 190 tisíc volání.

Krajské zdravotnické operační středisko v Ostravě zaměstnává celkem více než desítek pracovníků, kteří ve čtyřech směnách zajišťují veškerý provoz operačního střediska. V každé směně je přitom během dne minimálně osm operátorů.

V případě zdravotních komplikací mají volající na tísňovou linku jistotu, že se po vytočení čísla 155 spojí v řádu sekund s profesionálním zdravotníkem, který je vyslechne, udělí potřebné rady, a v případě nutnosti vyšle na pomoc i posádku záchranné služby. Podle souhrnných údajů Asociace zdravotnických záchranných služeb přijali v loňském roce dispečerky a dispečeři přes 1,7 milionu tísňových volání. Na základě těchto hovorů evidují záchranné služby přes milion (1,022 milionu) řešených událostí.

Po rekordním roce 2022 tak představoval rok 2023 v celorepublikovém počtu řešených událostí mírný pokles, a to přibližně o 6 procent. I tak se ale světla některého ze sanitních vozů záchranné služby, který míří k pacientům, v České republice rozblikají každou půl minutu.

Péči pacientům u nás v loňském roce poskytovalo 619 výjezdových skupin, které vyrážely z 321 základen. Každá zdravotnická záchranná služba u nás disponuje vlastním dispečinkem, v krajích a hlavním městě je jich tedy celkem 14.

Vytočením tísňové linky 155 dávají volající do pohybu celý řetězec přežití, jehož jsou důležitou součástí. Jejich spolupráce s operátorem, který jim po celou dobu udílí jasné instrukce, zásadně přispívá k účinné pomoci a nezřídka k záchraně pacientů přímo ohrožených na životě.

Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?

• Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.

• Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vyřešit vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.

• Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.

• Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se člověk, který potřebuje pomoc, nachází.

• Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.

• Nemusíte mít strach, protože i laika profesionálové na tísňové lince navedou k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.

Autor: Prokop Voleník

Váš komentář

Vaše zpráva

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz