ČESKO – Exportní orientace české ekonomiky a její umístění ve středu Evropy přispívají k tomu, že je Česko součástí významných dopravních tras v Evropě. Díky elektronickému mýtnému se daří efektivně usměrňovat dálkovou silniční nákladní dopravu tak, aby zahraniční dopravci využívali v České republice hlavně dálnice místo silnic I. třídy.
Podíl plátců ze zahraničí na celkovém výběru
mýtného patří v České republice k nejvyšším v Evropě. V srpnu se přiblížil k hranici padesáti procent – dopravci s vozidly registrovanými v zahraničí uhradili více než 608 milionů korun, přesně 49,4 procenta. Tento poměr je dlouhodobě stabilní.
Z podrobných statistik je zřejmé, že většina těchto zahraničních dopravců využívá v České republice dálnice, tedy pozemní komunikace pro tento provoz určené. Na silnicích I. třídy je podíl zahraničních úhrad výrazně nižší než v celkovém úhrnu, a nedosahuje ani třiceti procent. Na dálnicích je tak podíl zahraničních úhrad podstatně vyšší.
Ukazuje se, že Česká republika je schopna pomocí elektronického mýtného zpoplatňovat a efektivně usměrňovat dálkovou silniční nákladní dopravu, která přes české území projíždí především díky struktuře hospodářství a poloze země uprostřed Evropské unie . Výkonové zpoplatnění dálnic a silnic I. třídy je z tohoto pohledu spravedlivější než silniční daň, kterou platí čeští dopravci. I to byl jeden z důvodů, proč došlo novelou zákona ke zrušení silniční daně pro vozidla s hmotností pod 12 tun a snížení sazby daně pro těžší vozidla.
V létě počet transakcí roste
Dlouhodobě nejvíce zahraničních vozidel pochází z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska, ale výjimečně se objeví i kamiony z USA, Turkmenistánu, Kypru či Mongolska.
V souladu s očekáváním rostl v letních měsících počet mýtných transakcí, které přes satelit systém CzechToll zaznamenal. Srpnový meziroční nárůst o 11 procent (z 85 milionů v srpnu 2021 na 96 milionů) je dán zejména
rozšířením sítě zpoplatněných komunikací o 373 kilometrů od 1. července 2022.
„Finanční přínos rozšíření zpoplatněné sítě silnic I. třídy bude možné vyhodnotit až v dlouhodobém horizontu, provoz v letních měsících je ovlivněn dovolenými i červencovými svátky. Například na silnici I/20 mezi Pískem a Plzní jsme však v létě nezaznamenali zvýšení intenzity provozu nákladních automobilů, které by naznačovalo, že dříve objížděli dopravci tento zpoplatněný úsek po silnici I/22,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel
CzechToll.
Právě silnice I/22 mezi Pískem a Plzní byla nově od července zařazena mezi komunikace, kde mají vozidla s hmotností nad 3,5 tuny povinnost platit mýtné.
Celkem uhradili dopravci v srpnu na mýtném 1,232 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst 10,3 procenta. Na konci srpna bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno téměř 712 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho přes 539 tisíc vozidel má zahraniční registrační značky. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům přesáhl 574 tisíc kusů.
Výběr mýtného podle země registrace vozidla
– TOP 10 zemí – |
země |
projeté mýtné v srpnu v mil. Kč |
Česká republika |
623 291 309 |
Polsko |
229 012 930 |
Slovensko |
102 693 081 |
Rumunsko |
69 774 152 |
Maďarsko |
58 359 718 |
Srbsko |
26 434 888 |
Bulharsko |
24 564 813 |
Litva |
20 066 201 |
Německo |
15 595 157 |
Turecko |
15 071 863 |