Finance Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královehradecký Kultura Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský politici Politika PR Praha Reklamy sociální sítě Středočeský stroj Technika úřad Ústecký Vysočina Z domova Zahraničí Zajímavosti Zdravotnictví Zlínský Zprávy podle krajů

ZAUJALO NÁS: Kontrolní akce dozorových orgánů v EU zaměřená na influencery


ČESKO / ZAHRANIČÍ – Sledujete influencery na sociálních sítích? Evropská komise provedla kontrolu vybraných influencerů, zda svá reklamní sdělení správně označují. Podívejte se, jak kontrola dopadla…

Evropská komise a dozorové orgány zveřejnily výsledky kontrolní akce zaměřené na influencery.

Evropská komise a národní dozorové orgány 22 členských států EU (včetně ČR), Norska a Islandu zveřejnily výsledky kontrolní akce (tzv. sweep) aktivit influencerů na sociálních médiích. V rámci sweepu bylo zjištěno, že téměř 97 % kontrolovaných influencerů zveřejňuje obchodní sdělení, ale jen jeden z pěti systematicky uvádí, že předmětný obsah představuje reklamu. Cílem kontrolní akce bylo zjistit, zda influenceři označují svoji inzerci v souladu s právem EU na ochranu spotřebitele. Dozorové orgány zkontrolovaly 576 příspěvků influencerů na hlavních sociálních médiích.

V rámci sweepu dozorové orgány zjistily mimo jiné, že:

  • 97 % příspěvků influencerů zahrnovaly obchodní sdělení, ale jen ve 20 % bylo uvedeno, že se jedná o reklamu;
  • 78 % kontrolovaných influencerů provádělo obchodní aktivity, ovšem pouze 36 % z nich je registrováno jako obchodníci na národní úrovni;
  • 30 % influencerů neuvedlo u svých příspěvků obchodní údaje, zejména obchodní jméno, emailovou adresu, poštovní adresu a číslo registrace;

Na základě výsledků sweepu bylo vytipováno 358 influencerů pro další kontrolu. Národní orgány tyto influencery budou kontaktovat a budou vyžadovat, aby influenceři respektovali příslušná pravidla. Dozorové orgány mohou přistoupit i k dalším opatřením v souladu s národním právem.

Výsledky sweepu budou rovněž zohledněny v projektu Evropské komise k prověření evropského spotřebitelského práva z hlediska jeho vhodnosti v digitálním prostředí (tzv. Digital fairness fitness check). Cílem této aktivity Evropské komise je jednak vyhodnotit problémy, se kterými se spotřebitelé setkávají na digitálních trzích, ale též zda evropské právo zajišťuje vysokou ochranu spotřebitelů, nebo zda bude potřeba některé předpisy novelizovat.

Více informací k této kontrolní akci i další užitečné odkazy související s danou problematikou naleznete na webových stránkách Evropské komise.

Zdroj: Odbor živností a spotřebitelské legislativy
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz