ČESKÁ REPUBLIKA – Elektrická formule E má za sebou mimořádně úspěšnou čtvrtou sezonu a připravuje se na vstup do nové éry se zcela novými monoposty. Pro příznivce rychlých elektromobilů se ale toho zajímavého připravuje mnohem víc.
Čtvrtá sezona formule E ukázala, jak velký pokrok monoposty s elektrickým pohonem udělaly. Tento šampionát nabídl velmi zajímavé závody s mnoha souboji na tratích a dramatický boj o titul až do úplného finiše. Očekávalo se pokračování souboje dominujících týmů posledních sezon edam s podporou Renaultu a Abt, nově v roli továrního týmu Audi. Život jim měly komplikovat další týmy s podporou automobilek DS Virgin, Jaguar Panasonic a indická Mahindra.
Ve formuli E nejde jen o to být nejrychlejší, ale také nejhospodárněji využívat energii, která je k dispozici. Jezdí se s identickými monoposty a jednotnými akumulátory, ale pohonné jednotky si mohou týmy vyvíjet samy. Protože je omezen nejvyšší výkon, vývoj se zaměřuje především na schopnost systému co nejúčinněji rekuperovat energii při brzdění. V tomto ohledu v průběhu sezony udělal největší pokrok tým Audi Sport Abt. Jenže to nestačilo k eliminování ztráty z prvních závodů. Nejvyrovnanější výkony po celou sezonu předváděl Jean-Éric Vergne a po zásluze nakonec vybojoval mistrovský titul i přesto, že jezdil pro malý čínský soukromý tým Techeetah.
V prosinci se v Saúdské Arábii začne psát nová kapitola formule E. Do hry vstoupí nová auta s atraktivnějším vzhledem, vyšší výkonností a především s novými akumulátory, které umožní absolvovat celý závod bez zastávky (dosud jezdci v polovině závodu přesedali do druhého monopostu). Nová auta budou rychlejší, ale jízda bez zastávky bude znamenat potřebu ještě lépe hospodařit s energií. Závěry závodů proto slibují hodně dramatické situace.
S novými monoposty se rozšíří angažování automobilek. Místo Renaultu přijde jeho alianční partner Nissan a do hry nově vstoupí BMW. Výkony mistrovského týmu Techeetah vedly francouzskou značku DS aby ho pověřila svým zastupováním. To je navíc jen příprava na příchod Mercedesu a Porsche v další sezoně.
Součástí doplňkového programu formule E se nově stanou závody vozů Jaguar I-Pace eTrophy. Vozy vyvíjí oddělení Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations a pro jednotlivé týmy je budou připravovat technici firmy M-Sport. Jaguar I-Pace eTrophy pohánějí dva elektromotory o celkovém výkonu 325 kW (442 k). Prvním oficiálně přihlášeným jezdcem je Katherine Leggeová.
Pokud vše půjde podle plánu, tak se k formuli E připojí také závod autonomních vozidel Robocar, rovněž s elektrickým pohonem. V těch si místo závodníků budou měřit síly tvůrci softwaru. Pokračují rovněž přípravy šampionátu vozů GT poháněných elektromotory a vycházejících ze sériové produkce Electric Production Car Series (EPCS). V první sezoně se budou používat jednotné vozy Tesla Model S P100D v závodní úpravě od organizace Electric GT Holdings a firmy SPV Racing.
Největší výkon pohonné jednotky je 585 kW (784 k) a nominální výkon 380 kW. Organizaci Electric GT Holdings nejde jen o závody. Každý závodní víkend chce proměnit ve velký festival propagující elektromobilitu. Desetidílný šampionát EPCS by měl odstartovat 3. listopadu ve španělském Jerezu. Intenzivní testovací program absolvují nejen vozy Jaguar I-Pace eTrophy a Tesla EGT, ale i další
závodní vůz s elektrickým pohonem. Na autosalonu v Ženevě byl představen projekt nové kategorie cestovních vozů s elektrickým pohonem E TCR. Šéf organizace WSC Marcello Lotti se rozhodl jít podobnou cestou, jaká se mu osvědčila už při vytvoření nejúspěšnější současné kategorie pro závody cestovních vozů TCR. Ve spolupráci s automobilkou Seat inicioval stavbu cestovního automobilu vycházející z nosné struktury vozu Leon Club Racer TCR. Místo přeplňovaného dvoulitru vůz Cupra e-Racer pohánějí čtyři elektromotory s celkovým výkonem 300 kW (408 k). Systém pohonu má být dán k dispozici i pro jiné výrobce, aby pro novou kategorii E TCR upravili své vozy. Cupra e-Racer se má ještě letos objevit v některém ze závodů TCR a do budoucna by měla být vytvořena samostatná kategorie vozů s elektrickým pohonem. Původně proklamovaný cíl jezdit už v roce 2019 se nezdá být reálný a už i oficiálně se nyní uvádí rok 2020.
Výhodou vozů E TCR je skutečnost, že jednotlivé jízdy TCR jsou dost krátké na to, aby je bez problémů dokázaly absolvovat na jedno nabití akumulátorů.
Velkou propagací pro elektromobilitu na závodních tratích samozřejmě byla rekordní jízda vozidla Volkswagen I.D. R v závodě do vrchu Pikes Peak. Tento prototyp, vycházející z předpisů kategorie LMP1, naznačil, kam až může moderní konstrukce vozidel s elektrickým pohonem dojít. Dá se proto předpokládat, že se brzy objeví i závodní kategorie pro podobně atraktivní vysocevýkonná
superauta.
A ještě pro na doplnění: od roku 2021 na vozy s elektrickým pohonem přejde mistrovství světa FIA v rallycrossu!
Autor: Helena Urbanová
2 Replies to “ZAUJALO NÁS: Směřuje motorsport k elektromobilitě?”