Auto-Moto Cestování Doprava Finance Jihočeský Jihomoravský Karlovarský kolejiště Královehradecký Krimi Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Policie politici Politika Pomáháme Praha Složky IZS smrtelná nehoda Správa železnic Středočeský Technika tragická nehoda Ústecký vlak Vysočina Z domova Zajímavosti Zdravotnictví železnice železniční trať Zlínský Zprávy podle krajů

Bezpečnostní komise MD: Počet zemřelých na železnici se snižuje, proces zavádění zabezpečovače běží dál


ČESKO – Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS na vybraných částech některých železničních koridorů v ČR. Ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno a je třeba se soustředit na maximální koordinaci příprav. Účastníci setkání též detailně prodiskutovali meziroční srovnání bezpečnostních parametrů na tratích v ČR, pozitivním trendem je především pokles počtu usmrcených na železnici a pokles úhrnu hmotných škod v meziročním srovnání. Taktéž se daří odstraňovat problematická místa na české železnici, což usnadňuje práci strojvůdcům.

Pozitivním zjištěním v meziročním srovnání na síti Správy železnic z let 2022 a 2023 je fakt, že klesá počet zemřelých osob. Každý lidský život je nenahraditelný, takže dalšímu zvyšování bezpečnosti či například snižování počtu zraněných osob budeme i nadále věnovat pozornost. V porovnání let 2022 a 2023 klesá počet projetí návěstí Stůj. Zde by dalšímu zlepšení mohlo pomoci i dohodnuté pokračování odstraňování problematických míst s opakovanými projetími v koordinaci Drážního úřadu a Správy železnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Počet mimořádných událostí s jízdami drážních vozidel kolem návěstidel s návěstí zakazující jízdu od roku 2018 do konce roku 2022 stoupal, největší nárůst byl v roce 2021, a to o 24 případů. 

V roce 2023 evidujeme pokles o 44 MU, což je o 25 % méně MU než za rok 2022.

Nejvyšší počet zraněných osob byl v roce 2020 (276), následuje loňský rok 2023 (226) a rok 2021 (225).
Při střetnutí na přejezdech a při vstupech do kolejiště v místech veřejnosti nepřístupných představují přibližně 65 %.

K nejvyšším škodám došlo v roce 2022 (792 mil. Kč). V loňském roce eviduje Správa železnic škody ve výši 558 mil. Kč.

Nejvyšší podíl škod dosahují škody z mimořádných událostí uzavřených s odpovědností dopravců (průměrně 58 %), druhý nejvyšší podíl jsou škody s odpovědností cizích (třetích) osob (průměrně 34 %). Správa železnic se z hlediska odpovědnosti podílí na škodách průměrně 8%.

Průběžně se plní úkol z předchozích Bezpečnostních komisí, kdy Drážní úřad postupně provádí státní dozory v lokalitách s nadprůměrným počtem průjezdu návěsti „Stůj“, V loňském roce se šetření konalo v Poříčanech a Praze-Libni, letos byl zatím provedený státní dozor v Brně. V případě potřeby budou na základě analýzy Správy železnic určeny ke kontrole další místa.

K dalšímu zvýšení bezpečnosti by mohlo pomoci i využívání analýzy faktorů ke vzniku nedovolených jízd drážních vozidel z pera Centra dopravního výzkumu. Strojvůdci zde např. uvidí mapu míst s nedovolenými jízdami, takže se dozví o místech, kde se často chybuje. 

Všechna uvedená data pocházejí ze statistik Správy železnic.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz