Fitness Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Koronavirus Královehradecký Kultura Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha Sport Středočeský Ústecký Vysočina Z domova Zajímavosti Zdravotnictví Zlínský Zprávy podle krajů

FITNESS: Jak se vrátit do tréninku po nemoci CoVID-19 aneb Cesta za zdravím s fitness evangelistou Zdeňkem Drexlerem

ČESKO – Koronavirus SARS-CoV-2 je malá mrška, která nás omezuje v životě už déle, než rok. Mnoho lidí o něm pořád diskutuje a přichází mnoho, občas protichůdných názorů. Co ale víme určitě, že zasahuje lidský organismus jako celek a může nám život pěkně znepříjemnit. Ti z nás, kteří nemoc Covid-19 prodělali a chtějí se vrátit zpět do sportovního režimu mohou uvítat vědecky podložený plán návratu do tréninku.

„Ani já jsem nemoci Covid-19 neunikl, dnes mám 9 dní po negativním testu, takže začínám také. Pojďme se společně podívat, jak se do cvičení správně obout.“

Kdy začít?

Naše nemoc byla ukončena a my se už těšíme na návrat a jsme hladoví po pohybu. Základní rada, ostatně stejně jako u každé jiné nemoci je, neuspěchejme návrat. Já vím. Jsme netrpěliví. Už chceme zvedat těžké věci nebo běžet s větrem o závod. Ale pozor! Virus SARS-CoV-2 dokáže život pěkně znepříjemnit. Když se utrhneme z řetězu, mohli bychom si předčasným návratem přivodit vleklé potíže. Určitě nezačínejme cvičit dříve, než 7 – 10 dní po prodělané nemoci. Pokud byl někdo hospitalizovaný, konzultujte návrat s lékařem. V takovém případě může být návrat do tréninku v horizontu 3 – 6 měsíců.

Jak začít?

Existuje pětistupňová škála, které bychom se měli držet, abychom si neublížili. Pojďme se na tuto stupnici návratu podívat:

  1. Jedu na půl plynu

Začneme s ní 7 – 10 dní po ukončení nemoci nebo izolace. Délka cvičení by měla být na 25 – 50% tréninku před nemocí a zátěž by se měla pohybovat kolem 60%. Tepovou frekvence, tedy rychlost práce našeho srdíčka, udržujme „na půl plynu“. Tato fáze by měla trvat asi týden.

  1. Přidávám na výkonu

Můžeme zvýšit tréninkovou zátěž. Trénink může trvat několik desítek minut a kdo má rád intervaly, může je přidat. Vhodná délka intervalů je 15 – 20 sekund. Naše srdíčko by mělo tepat kolem 75% výkonu. Cvičíme opět asi týden.

  1. Začínám se vracet

V této fázi se už dostáváme do náročnějšího tréninku. U silových sportů můžeme přidat těžší váhy a běžci mohou pomalu přidávat na rychlosti. Tepová frekvence srdíčka může dosahovat na 85% svého výkonu a my se už pomalu přibližujeme výkonům před onemocněním. A jako vždy, vydržíme tuto fázi týden.

  1. Jsem zpět

Jsme to my jako před nemocí. Intenzita tréninku jde téměř do maxima. Tělo je připravené na vysoké zátěže, jak silové, tak intervalové, popř. dlouhé běhy. Tepová frekvence srdíčka si sáhne na 90% a to už je solidní fofr.

  1. Překonávám se

Máme-li závodní ambice nebo překonávání nových výzev a maximálních výkonů, tak tady nastal náš čas. Čtyři týdny jsme se dostávali zpět a v pátém týdnu nastal ten správný čas posunout se dál, výš a být silnější nebo rychlejší, než tomu bylo před nemocí.

V případě, že by se jakékoli fázi nemoc vracela, objevovaly se obtíže nebo dokonce vážné symptomy, nebudeme si hrát na hrdiny a zeptáme se lékaře. Opravdu nespěchejme. Pokud budeme na své tělo moc tlačit, může dojít k přetrénování, z dlouhodobého hlediska ke snížení výkonu nebo dokonce k trvalému poškození zdraví.

Nikdo z nás nedokáže říct, co virus může způsobit. Proto na sebe buďme opatrní a když se budeme vracet s rozumem, tělo nám poděkuje a odvděčí se parádními výkony.

Věřím, že pokud na sebe nebudeme moc hrrrr a přidáme kapku trpělivosti, rozumu a vytrvalosti, dokážeme se vrátit na výsluní a po několika týdnech dokážeme překonávat své „předcovidové“ výkony.

Autor: Bc. Zdeněk Drexler
fitness evanelista

http://www.facebook.com/TrenerDrexa

Literatura

  1. Andersen KG, Rambaut A, Lipkin WI, Holmes EC, Garry RF. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine. 2020;26(4):450–2Literatura 1. Andersen KG, Rambaut A, Lipkin WI, Holmes EC, Garry RF. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine. 2020;26(4):450–2

  2. Tuka V, Sovová E, Godula BJ, Jiravský O, Kubuš P. Návrat ke sportu u jedinců, kteří se setkali s COVID-19, Společné odborné stanovisko Sekce sportovní kardiologie České asociace preventivní kardiologie ČKS a Sekce sportovní kardiologie České společnosti tělovýchovného lékařství. Cor et Vasa. 2020;62(4):427–30.

  3. Davido B, Seang S, Tubiana R, de Truchis P. Post–COVID-19 chronic symptoms: a postinfectious entity? Clinical Microbiology and Infection 2020;(Epub Ahead of print). Available from: https://doi.org/10.1016/j.cmi.2020.07.028

  4. Seiler S. What is best practice for training intensity and duration distribution in endurance athletes? International Journal of Sports Physiology and Performance. 2010;5(3):276–91

  5. Bellenger CR, Fuller JT, Thomson RL, Davison K, Robertson EY, Buckley JD. Monitoring Athletic Training Status Through Autonomic Heart Rate Regulation: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Medicine. 2016;46(10):1461–86

  6. Bell L, Ruddock A, Maden-Wilkinson T, Rogerson D. Overreaching and overtraining in strength sports and resistance training: A scoping review. Journal of Sports Sciences, 38:16,1897–1912

  7. Gleeson M. Detection and Prevention of Overtraining in Athletes Overtraining lecture summary. Hellnic Society of Biochemistry and Physiology of Exercise, 2012;(October):12–13

  8. Doporučený postup pro návrat ke sportu po prodělané infekci CoVID-19, Česká společnost tělovýchovného lékařství

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz

4 Replies to “FITNESS: Jak se vrátit do tréninku po nemoci CoVID-19 aneb Cesta za zdravím s fitness evangelistou Zdeňkem Drexlerem

  1. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and everything.
    Nevertheless think about if you added some great photos or video clips to give your posts more, „pop“!
    Your content is excellent but with pics and video clips, this site could certainly be one of the
    greatest in its field. Fantastic blog!

    Here is my blog – best delta 8 thc products

  2. Thank you, I have recently been searching for information about this topic for a long time and yours is the greatest I’ve found out so far.
    However, what about the bottom line? Are you sure in regards to
    the source?

  3. Thanks for a marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you might be a great author.I will make sure to bookmark your blog and will often come back sometime
    soon. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have
    a nice afternoon!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *