Cestování Doprava Liberecký Technika Z domova Zajímavosti Zprávy podle krajů

ZAUJALO NÁS: Na zasněženou trať z Tanvaldu do Harrachova vyrazil speciální „polární expres“ – unikátní sněhový pluh Správy železnic

TANVALD / HARRACHOV – Na zasněženou železniční trať z Tanvaldu do Harrachova vyrazil speciální „polární expres“! To si dost možná říkají méně zkušení pozorovatelé, kteří toto působivé vozidlo zahlédnou.

Ve skutečnosti se ovšem jedná o dnes již unikátní sněhový pluh, který Správa železnic využívá při zimní údržbě této horské trati. Pojďte se s námi podívat, co se na této železniční trati děje v noci, po odvezení posledních cestujících…

FOTOREPORTÁŽ…

Je něco málo po půl dvanácté v noci a sněhový pluh se svou posádkou je již připraven vyjet na trať. Samotný pluh obsluhují 3 osoby. Vedoucí směny, který naviguje a podává informace strojvedoucímu a 2 pracovníci obsluhující radlice pluhu.

Sněhový pluh typu KSP 411 je vozidlo bez vlastního pohonu. Pluh proto musí být vždy řazen v soupravě s hnacím vozidlem, jehož strojvedoucí celou soupravu také řídí. Samotný pluh váží 64 tun, lokomotiva pak 72 tun. Celkem tak bude nahoru směrem na Harrachov stoupat souprava o hmotnosti 136 tun. Maximální rychlost soupravy v pracovním výkonu činí 50 km/h.

Je 23.40 hod. a od Desné přijíždí poslední vlak. Můžeme vyrazit.
Vypravení pluhu této velikosti je vždy tak trochu událost. Pluh vyjíždí pouze v případě velmi silného sněžení, minulý rok vyjel například pouze jednou. Letošní zimu je ale výjezdů více, tento byl již osmý.

Krátce po půlnoci projíždíme stanicí Dolný Polubný. Zvláště ve stanicích a na přejezdech je třeba dbát zvýšené opatrnosti a nastavení pluhové radlice a bočních křídel upravovat dle překážek (výhybky, sloupky apod.), které se na trase vyskytují.

Nastavení pluhu ovládají pracovníci (každý na jedné straně) na základě pokynů od vedoucího směny. Aktuální nastavení radlic je viditelné na vodící liště umístěné před předním sklem. Všechny radlice jsou ovládané hydraulicky.

Nyní se nacházíme nedaleko od Kořenova v Polubenském tunelu, kde končí část trati vybavená ozubnicí. Až zde může dojít k instalaci přídavné radlice, která zajistí důkladnější vyčistění trati, neboť z prostorových důvodů její instalaci v předchozím úseku ozubnice neumožňuje.

Přibližně v 0.45 hod. se přibližujeme ke státní hranici s Polskem, kde naše jízda končí. Nyní následuje návrat do Liberce, kam dorazíme přibližně v půl 3 ráno. Zůstává za námi velký kus práce a vyčištěná trať připravená pro osobní vlaky, které zanedlouho opět vyjedou.

Tímto snímkem naši sérii o zimní údržbě na Liberecku uzavíráme.

Zdroj: Správa železnic

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz

Napsat komentář