Armáda ČR Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královehradecký Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha Středočeský Technika Ústecký Vysočina Z domova Zajímavosti Zlínský Zprávy podle krajů

ZAUJALO NÁS: Druhý na světě, první v ČR. Podplukovník Michal Daněk nalétal na stíhačce Gripen už 2000 hodin

ČESKO – Velitel čáslavské 211. taktické letky podplukovník Michal Daněk je prvním Čechem a teprve druhým člověkem na světě, který v nadzvukovém letounu JAS-39 Gripen strávil 2000 letových hodin. Michal Daněk je zároveň jedním z posledních v české armádě, který pilotoval sovětský MiG-21 a v současné době létá jako bojový pilot na švédském stroji.

Významné mety dosáhl bojový pilot Michal Daněk včera. „V kariéře každého pilota se vyskytují různé milníky. K nejvýznamnějším patří první samostatný let, přeškolení na nový typ letounu a později dosažení určitého počtu nalétaných hodin: sto, pět set, tisíc. Skutečnost, že by bylo možné překročit dva tisíce hodin na JAS-39, byla takříkajíc z říše snů,“ svěřil se.

Michal Daněk je podle statistik výrobce teprve druhým na světě, který takového úspěchu dosáhl. „Švédi zatím zveřejnili pouze jednoho takového, ostatní uživatelé mají daleko menší nálety,“ doplnil.

Co do počtu nalétaných hodin se daří i jeho kolegům. Vloni na podzim dosáhla celá letka čísla 30 tisíc na 14 Gripenech za 15 let. „Již toto samo o sobě je výbornou známkou spolehlivosti a zároveň svědčí o vysoké erudovanosti personálu, bez které bychom tohoto výsledku jistě nedosáhli,“ komentoval úspěch.

Gripeny nás posunuly na úroveň partnerů v NATO

Se stíhačkami JAS-39 Gripen létá podplukovník Michal Daněk od počátku jejich provozu v ČR v roce 2005. „Byl to významný kvalitativní a technologický krok pro letectvo, který nás posunul na úroveň aliančních partnerů,“ říká. Mezi švédským letounem a sovětským strojem MiG-21 je podle něj naprosto zřejmý třicetiletý rozdíl, jak z aerodynamického hlediska, avioniky, tak bojových možností.

  • Podplukovník Michal Daněk se řadí k nejzkušenějším pilotům české armády. Po studiu na Vojenské akademii v Brně (nyní Univerzita obrany) začínal na letišti v Pardubicích, kde na letounech Z- Z-142CAF, L-29 Delfín a L-39C Albatros létal základní, pokračovací a bojový výcvik. Po přesunu na čáslavské letiště jeho kariéra pokračovala na L-39ZA Albatros a poté na nadzvukové stíhačce MiG-21. V roce 2005 byl součástí první skupiny pilotů, kteří se ve Švédsku přeškolili na letoun JAS-39 Gripen. Jeho nálet činí cca 2900 hodin, z toho zhruba 2350 hodin na nadzvukových letounech. Čtyřikrát se zúčastnil mise Air Policing v Pobaltí, příští rok vyrazí popáté, poprvé však jako velitel celého úkolového uskupení.

Autor: kapitánka Hana Havrdová
Armáda ČR

Jan Vraný
Majitel agentury jan.vrany@jvpress.cz
http://www.jvpress.cz

Napsat komentář