OLOMOUCKÝ KRAJ – České dráhy představily nové jednotky plzeňské Škody RegioPanter pro Olomoucký kraj. Cestující se tak již mohou při cestě z Olomouce do Uničova svézt po nejmodernější, nejrychlejší a nejlépe zabezpečené regionální trati v ČR i novými vozidly. ČD je budou postupně nasazovat do přibližně poloviny příštího roku.
„Modernizace trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem a nové elektrické soupravy zajistí rychlejší, komfortnější i bezpečnější cestování díky nasazení evropského zabezpečovače ETCS. Budoucnost se píše tady v Olomouci a v Olomouckém kraji,“ vyzdvihl komplexní řešení pro značně využívanou regionální trať ministr dopravy Martin Kupka.
Ještě do konce roku 2022 České dráhy převezmou pro tuto trať celkem čtyři tyto dvouvozové jednotky, v lednu je doplní pátá. Zlepšení podmínek pro cestování pak bude pokračovat v Olomouckém kraji i příští rok. V jeho průběhu a na začátku roku 2024 zde začne jezdit 27 zcela nových třívozových RegioPanterů řady 640. Několik z nich právě i na nově elektrifikované trati z Olomouce do podhůří Jeseníků, kde nahradí nasazované dvouvozové varianty. Zbylé výkony do nasazení všech objednaných jednotek nyní zajišťují elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou.
Nové vozy na nové trati přinesou novou kvalitu a mohou zvýšit zájem o cestování vlakem. „Věříme, že to do vlaků přiláká cestující, kteří teď využívají k cestám např. osobní automobil,“ zmínil zde srovnatelné jízdní doby vlaku a auta náměstek gen. ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. V průběhu roku 2023 totiž na trať přibydou ve všední dny další, spěšné vlaky, které umožní nechat řidičům např. z Uničova a Šternberka při cestě do Olomouce auto doma. 30, resp. 15 minut vlakem nádraží-nádraží …, schválně si to autem ve všední den zkuste. První či druhou třídou, s připojením k internetu, možností číst, pracovat, spát či pozorovat měnící se krajinu.
Nejen nové vlaky
Jízdní řád na trati je rozdělen na dvě části. 1. fáze je de facto stávající dopravní model, kdy v pracovní dny vypraví ČD 58 spojů a o víkendech 41 spojů. Řád je konstruován na traťovou rychlost 100 km/h. Pro druhou fázi, která nastane v průběhu června 2023, předpokládají ČD dodání potřebných elektrických jednotek pro spuštění nové linky Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě (123,7 km). A je již uplatněný dynamický nový model pro nejvyšší dovolené traťové rychlosti (Olomouc – Uničov = 160 km/h, Uničov – Šumperk= 100 km). Od června ČD vypraví mezi Olomoucí a Šumperkem v pracovní dny 83 spojů, v sobotu 46 a v neděli 48 spojů. K zahuštění dopravy dojde především na úseku Olomouc – Šternberk – Uničov doplněním o spěšné vlaky jako rychlá alternativa individuální silniční dopravy.
„V takové podpoře regionální železniční dopravy jako se dostalo trati na Uničov a Šumperk chceme pokračovat i v dalších místech, kde železnice pomáhá zajišťovat dostupnější cestu za prací, vzděláním nebo volnočasovým aktivitám či výletům,“ řekl v Olomouci ministr Kupka. Tzv. Uničovka, nebo tratě mezi Teplicemi a Litvínovem či Zastávkou u Brna a Hustopečemi tedy nejsou první ani poslední regionální železnicí, která může profitovat ze zájmu o cestování vlakem na denní bázi či za výlety. Připravujeme spolu se Správou železnic třeba vylepšení a elektrifikaci tratí mezi Prahou-Rudnou-Berounem, Otrokovicemi-Zlínem-Vizovicemi, nebo trať kolem Heřmanovy Huti směrem na Plzeň.
Proč má Olomoucký kraj nyní nejmodernější regionální trať v ČR?
Bezprostředně na periferii Olomouce vznikají nová satelitní městečka (Bohuňovice a Mladějovice – dohromady cca 3.500 obyvatel), významný bod na trati je Šternberk s 13 tis obyvateli a známým muzeem hodin na zdejším zámku či tratí Ecce Homo, kde do budoucna má vzniknout přestupní terminál vlak / BUS. Následuje pak Uničov s 11 tis. obyvateli, historickým centrem města a významnými průmyslovými zónami Unex či Miele. Pokračujme třeba do Libiny, výchozím bodu na cestu k vrcholu Bradlo s architektonicky cennou vyhlídkou a končeme v Šumperku s cca 25.000 obyvateli, kterému se ne nadarmo říká brána Jeseníků.
Na úseku z Uničova do Šumperka vznikla nová zastávka Troubelice střed, která je již umístěna na docházkové vzdálenosti z centra obce. Od 1. 1. 2023 dojde na spouštění výhradního provozu ETCS na úseku Olomouc hl.n. – Uničov, v roce 2025 bude ETCS i na úseku z Uničova do Šumperka.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
S využitím informací ČD
Foto: Jan Chaloupka, ČD
4 Replies to “Trať na Uničov: Nová kvalita pro regionální železnici je tu…”
Comments are closed.