ÚSTÍ NAD LABEM – Součástí rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem je také vybudování provizorní lávky pro pěší. Vzhledem k veřejné diskuzi, která probíhá k umístění lávky, doplňujeme informace a důvody, které k němu vedly.
primárním účelem lávky je převedení 30 sítí, které jsou v současné době zavěšeny na konstrukci mostu a musí být kvůli jeho demontáži odstraněny a převedeny přes Labe jiným způsobem (je uzavřeno 14 smluv o přeložkách strategické infrastruktury)
umístění po proudu od Benešova mostu bylo zvoleno právě s ohledem na požadavky správců a vlastníků inženýrských sítí, při zvažování jiné lokality se vždy objevily překážky v podobě majetkoprávního vypořádání dotčených pozemků
umístění v prostoru Zanádraží nebylo možné kvůli provozu obchodů a služeb, které se tam nacházejí
lávka umístěná do prostoru Zanádraží by nemohla být bezbariérová, zároveň by kvůli ní musela být odstraněna ocelová konstrukce vyhlídky
trvalé umístění lávky by vyžadovalo významné úpravy celého nábřeží
také další možnosti narážely na nedostatek prostoru pro založení lávky a nástupní rampy i s ohledem na nutnost zachovat po celou dobu funkčnost protipovodňové vany, která je proti proudu výrazně vyšší
vhodné místo se hledalo ve spolupráci se Statutární město Ústí nad Labem i správcem toku
finálně zvolené místo dobře poslouží při přeložkách sítí a ulehčí cestu na druhý břeh Labe pěším a cyklistům
důležité je, že po rekonstrukci se chodci i cyklisté na most zase vrátí…
Vizualizace rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem
V letech 2024 – 2026 dojde v Ústí nad Labem k celkové rekonstrukci mostu Dr. Edvarda Beneše přes Labe. Most je součástí silnice II/613 a jeho vlastníkem je Ústecký kraj. Na tomto místě naleznete průběžné informace o průběhu prací, o uzavírkách a změnách v dopravě, které postupně nastanou a které se díky významnosti této stavby dotknou téměř každého z občanů a návštěvníků města.
Rekonstrukci zrealizují společnosti Metrostav TBR a.s. a STRABAG Silnice a.s. Součástí akce je také zřízení dočasné bezbariérové lávky určené pro převedení pěších, cyklistů a inženýrských sítí.
Financování
Celková cena rekonstrukce dle smlouvy činí 629 milionů korun. Ústecký kraj předpokládá spolufinancování stavební akce z dotace poskytnuté v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – Výzva č. 21. výzva IROP – Silnice II. třídy na Prioritní regionální silniční síti – SC 3.1 (MRR).
Harmonogram
2024 – realizace provizorní lávky přes Labe, která bude sloužit po dobu rekonstrukce mostu pro převedení pěších a inženýrských sítí. Most Dr. E. Beneše bude proto po většinu roku nadále fungovat pro pěší i osobní automobilovou dopravu.
Úpravy okružní křižovatky pod Větruší
V prvním pololetí letošního roku proběhne na okružní křižovatce pod Větruší v Ústí nad Labem několik souběžných staveb a úprav.
První akcí, která začne už 1. února, bude Oprava mostu v km 3,040 Ústí nad Labem Střekov – Ústí nad Labem – Západ investora Správa železnic. Tato oprava spočívající v demontáži mostu, úpravě a následné montáži, vyjde na 78 milionů korun a vyžádá si přítomnost velkého jeřábu, který částečně omezí dopravu v ulici Střelecká.
K částečným uzavírkám doje v termínech 1.2. – 15.4. a 16.4.- 28.6., doprava bude vždy svedena obousměrně do jednoho jízdního pásu. Součástí jsou i dvě plánované celkové uzavírky, které by měly být vždy v noci ze soboty na neděli 10.2. a 13.4.
Od března naváže se svou akcí Úprava křižovatek Pražská x Přístavní x Střelecká a OK Pod Větruší investor Správa a údržba silnic Ústeckého kraje. Ta bude provádět práce v samotné křižovatce, která však bude vždy průjezdná. Cílem je rozšíření a změna vedení odbočovacích pruhů, aby došlo ke zkapacitnění okružní křižovatky. Stavba proběhne v čase březen – červenec 2024 a vyjde na 19,215 milionů korun.
Souběžně bude také investor Povodí Labe realizovat opravu protipovodňových prahů přímo v tělese okružní křižovatky. Práce budou probíhat vždy v té právě uzavřené části.
Zdroj: Ústecký kraj